Hvad laver en produktfotograf?

Fotograf

 

En produktfotograf er en fotograf som primært beskæftiger sig med at tage billeder af produkter som skal sælges, altså billeder som skal bruge i forbindelse med en reklame. Det kunne eksempelvis være et billede af en taske, som producenten ønsker at sælge som fotograferes i et bestemt miljø.

 

Produktfotografen opstiller billedet således, at varen bliver fremstillet på den måde, som er aftalt med producenten eller forhandleren. Det er vigtigt at fotografen holder sig inden for de rammer som forhandleren ønsker, men det er dog også vigtigt, at fotografen kan visualisere for sig, hvilke ting der vil fungere på billedet, og hvilke ting der bestemt ikke fungerer.

 

Hvorfor vælge en produktfotograf
En dygtig produktfotograf har som oftest megen erfaring med branchen og det at tage billeder til kommercielt brug. Hvis du står og skal reklamere for en vare, så er det højst sandsynligt fordi du ønsker at sælge varen. Hvis du skal have mulighed for at sælge varen, skal du placere den i en situation som køberen og kunden kan forholde sig til, samtidig skal produktet stilles i bedst muligt lys, praktisk talt.

 

Fotografen i København har helt styr på hvorledes lys og kamera skal placeres for at få mest udbytte af skydningen. Derudover ved han hvilke vinkler der er de bedste for et givent produkt. Vinklen eller udtrykket på billedet skal nødvendigvis ikke være den samme når der er tale om at sælge en taske som når der er tale om at sælge et ur.

Det er vigtigt at du selv har gjort dig nogle tanker, når du går ind til et møde med en fotograf. Du skal have en helt klar idé om hvordan du ønsker at udstille dine billeder. Det giver fotografen en hel del at arbejde med, og derved kan i nemmere komme frem til et resultat som begge parter bliver glade for.

 

Hvis du derimod ikke har styr på hvad du forventer af billederne, kan det være rigtig svært for fotografen at mærke hvilket udtryk du ønsker. Det tager ikke blot tid men det svækker også samarbejdet en smule, når i begge føler at i går skævt af hinanden.

 

Det kan tydeligt ses i et billede, når både fotograf og forhandler ikke har haft en helt klar idé om hvad der skal ske. Det kan hurtigt skabe forvirring, ikke kun på billedet men også kommunikativt. Du ønsker nok ikke at skabe forvirring på et billede som skal sælge.

 

Frandsen Fotografi Aps

Klerkegade 19 1. th.

1308 København K
27 20 27 06