Udformning af en effektiv ledelsesrapport

Skriv ledelsesrapport

Formålet med udformningen af ledelsesrapporter er at nedskrive og videregive information om en virksomheds tilstand. En ledelsesrapport skal således give ledelsen i en virksomhed et grundigt indblik i virksomhedens sundhed.

En ledelsesrapport er et vigtigt redskab til at følge og ikke mindst analysere en virksomheds præstationer, og en sådan rapport lægger ofte til grund for strategiske beslutninger omhandlende virksomhedens fremtidige målsætning.

Det er altså centralt, at ledelsesrapporten er af høj kvalitet. Den sikre vej til at skabe en effektiv ledelsesrapport er ved brug af målrettet virksomhedsrådgivning, der gennem rådgivning og sparring kan hjælpe til den konkrete udformning og dermed samtidig skabe det korrekte grundlag for fremtidige aktiviteter i en virksomhed.

Indhold og udformning

Vil du lave en effektiv ledelsesrapport, må du tage højde for samt inddrage både finansielle data og operationelle data.

Finansielle data omfatter blandt andet informationer om regnskabet, virksomhedens budgetter, analyser af investeringer og budgetopfølgninger. Der er altså her tale om informationer om virksomhedens benhårde tal. Operationelle data er derimod information om blødere detaljer i virksomheden, nemlig blandt andet, medarbejderstatus, konkurrenter, kunder og statussen på antallet af ordre.

Finansielle og operationelle data udgør det typiske indhold i ledelsesrapporter, men der er ingen fast ramme for, hvad der skal inddrages. Faktisk afhænger indholdet og udformningen af, hvad der har relevans for styringen af virksomheden, og derfor kan det ligeledes være sammenlignende rapportering, der er det oplagte valg som indholdet i ledelsesrapporten.

Præcist hvilke data en virksomheds ledelsesrapport skal indeholde, kan i et vist omfang variere, men får du hjælp til udformningen af professionelle og kompetente virksomhedsrådgivere, kan du vide dig sikker på, at indhold og udformning går hånd i hånd om at skabe den bedste rapport og plan for virksomhedens nutid og fremtid.

Ledelsesrapportering er vigtig for alle virksomheder

Korrekt udformning af ledelsesrapporter ikke blot relevant for den velfungerende virksomhed.

Står en virksomhed i operationelle eller finansielle vanskeligheder, kan effektive ledelsesrapporter nemlig spille en stor rolle for virksomhedens fremtidige drift.

Står du over for opgaven om at rekonstruere en virksomhed efter en konkurs, er det i lige så høj grad vigtigt, at du har styr på, hvordan du foretager ledelsesrapportering. Med virksomhedsrådgivning får du hjælp til at udforme en ledelsesrapport, der fokuserer på økonomiske muligheder, hvilket er essentielt for at få virksomheden tilbage på benene.

Med andre ord kræver god rekonstruktion af virksomhed fokus på effektive ledelsesrapporter, således at ledelsen har et godt grundlag for virksomhedens videre udvikling.

 
Core Advice A/S
Arrenakkevej 20 A
3300 Frederiksværk
Tlf: 22 20 22 32